Calitatea rezultatelor școlare nu depinde doar de inteligență, există și alți factori, fizici și psihologici deopotrivă care sunt esențiali reușitei.
În perioada studiilor, diferiți factori implicați în performanța școlară îi vor permite copilului să asimileze cu mai mare ușurință conținutul de învățat.
Factorii fizici sunt decisivi în cadrul executării unei sarcini intelectuale. Bunăstarea corporală și sănătatea fizică joacă un rol esențial în calitatea performanțelor. Acești factori sunt:
Alimentația
Este esențial ca un elev/student să adopte o alimentație sănătoasă și echilibrată. Aceasta ar trebui să includă legume, fructe, pește, ouă. Mesele nu trebuie să fie copioase, în special cele de seară. Echilibrul între activitatea fizică și alimentația sănătoasă este esențial.
Exercițiul fizic
Practica frecventă a exercițiului fizic va avea o influență pozitivă. Însă, activitatea fizică trebuie realizată în mod regulat. Permite reducerea nivelului de stres.
Orele de somn
Specialiștii recomandă între 7 și 9 ore de somn pe zi. Este esențial să te odihnești pentru a recupera efortul fizic și mental făcut de-a lungul zilei. Calitatea somnului este mai importantă decât cantitatea. La trezire, senzația de odihnă trebuie să fie primordială. Evită băuturile excitante înainte de culcare, încearcă să stabilești o oră fixă de somn și consumă la cină alimente ușor de digerat.
Am văzut deja care sunt factorii fizici care influențează calitatea performanțelor școlare însă nu trebuie să uităm factorii psihologici. Aceștia au în egală măsură un rol important în cadrul performanțelor școlare. Motivația, stima de sine, anxietatea, toate stările noastre emoționale influențează performanțele școlare.
Entuziasmul și stima de sine
Trebuie să avem încredere în noi înșine și în propriile noastre capacități, să scăpăm de complexe, să fim entuziaști.
Stima de sine
Stima de sine indică nivelul de încredere pe care îl avem în noi pentru a obține cele mai bune rezultate, indiferent de domeniu. Este esențial să fim conștienți de propriile noastre forțe și limite. Trebuie să avem o atitudine pozitivă și să fim convinși de faptul că, odată cu timpul și datorită eforturilor depuse, vom realiza tot ce ne propunem.
Curiozitate și interes pentru învățare
Dacă elevul sau studentul este predispus, arată interes față de procesul de învățare, pentru achiziționarea de noi cunoștințe, performanțele sale academice vor fi mult mai ridicate.
Calitatea performanței academice nu este o consecință exclusivă a capacității intelectuale a studentului/elevului, numeroși sunt factorii care o influențează. Acești factori ne pot ajuta să înțelegem de ce unii elevi reușesc să se descurce și alții nu. De aceea, atunci când un elev întâmpină probleme de performanță, este important să analizăm pentru a determina care sunt factorii care îl dezavantajează. Pentru a găsi o soluție și pentru a furniza măsurile și uneltele necesare pentru a remedia situația.