În societatea noastră există o categorie de oameni care, deși știu să citească și să scrie, nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei al unui text. Aceștia sunt cunoscuți sub numele de analfabeți funcționali și sunt prezenți în toate domeniile de activitate, de la administrația publică la mediul privat. Deși pot folosi rețelele sociale și tehnologia, acești oameni nu reușesc să extragă sensul dintr-un text sau să coreleze informațiile cu experiența lor de viață.
Definiția analfabetismului funcțional
Diferența esențială între un analfabet și un analfabet funcțional constă în faptul că primul nu știe să citească, în timp ce al doilea poate recunoaște literele și să pronunțe sunetele aferente, dar nu înțelege conținutul de idei al unui text. Astfel, analfabeții funcționali nu pot folosi informațiile dintr-un text pentru a înțelege sau a lua decizii în viața de zi cu zi.
Nivele de performanță cognitivă
Capacitatea oamenilor de a înțelege și exprima concepte logice poate fi încadrată în câteva niveluri de performanță cognitivă:
- Nivelul 1: Analfabeții – cei care nu știu să citească și care au acces limitat la informații, depinzând în mare parte de radio și televiziune.
- Nivelul 2: Analfabeții funcționali convenționali – aceștia știu să citească și să memoreze informații, dar nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei dintr-un text.
- Nivelul 3: Analfabeții funcționali cu nuanțe fine – aceștia pot înțelege ideile dintr-un text, dar nu le pot corela cu experiențele lor anterioare sau cu viața curentă.
- Nivelul 4: Persoanele care nu pot formula idei proprii, dar pot înțelege și adopta ideile altora.
- Nivelul 5: Persoanele care dezvoltă idei proprii, dar nu le pot exprima în mod eficient.
- Nivelul 6: Persoanele inteligente, care pot citi, înțelege și exprima idei cu ușurință.
Impactul analfabetismului funcțional
Analfabeții funcționali sunt victime ale sistemelor de educație ineficiente, care nu le-au oferit instrumentele necesare pentru a înțelege și interpreta informațiile din jurul lor. Acești oameni pot avea dificultăți în a se adapta la schimbările sociale și tehnologice și pot necesita asistență umană în diferite situații.
Cu toate acestea, analfabeții funcționali pot funcționa în comunități mici, unde regulile sociale sunt mai puține și mai simple. Pot învăța o meserie, pot întemeia familii și pot lua credite de la bănci. Este important să înțelegem că acești oameni nu sunt răi, ci doar au nevoie de explicații și repetiții mai frecvente pentru a înțelege anumite concepte.
Identificarea analfabeților funcționali
Un mod simplu de a identifica un analfabet funcțional este prin analizarea cuvintelor pe care le folosesc în exprimare. Analfabeții funcționali folosesc în general un vocabular restrâns, cu aproximativ 150-200 de cuvinte pe zi. Caracterizările simple, precum bun/rău, sunt utilizate pentru a descrie o gamă largă de atribute.
Pentru a citi un articol pe Republica, de exemplu, este necesar să cunoști aproximativ 5.000 din cele 65.000 de cuvinte ale limbii române. Cu toate acestea, în conversațiile zilnice se folosesc doar puțin peste 1.000 de cuvinte diferite. Acest lucru arată că analfabeții funcționali au dificultăți în a înțelege și utiliza un vocabular mai complex.
Efectele analfabetismului funcțional în societate
Analfabeții funcționali pot avea dificultăți în a-și recunoaște propriul statut și pot supraevalua abilitățile lor. Aderența la propriile idei și incapacitatea de a recunoaște propriile handicapuri îi fac vulnerabili la manipulare și dificil de convingere. Aceștia pot fi dogmatici, educați tribalist și greu adaptabili în comunitățile mari.
De asemenea, analfabeții funcționali pot fi expuși manipulării și pot influența rezultatele alegerilor politice. Lipsa lor de înțelegere a funcționării unui sistem democratic poate duce la voturi fără a realiza consecințele sau utilitatea acestora.
Analfabetismul funcțional în lume
Analfabetismul funcțional este o problemă la nivel mondial, cu procente variabile în diferite țări. De exemplu, în Finlanda și SUA, procentul de analfabeți funcționali este relativ scăzut, în timp ce în țări precum Brazilia, procentul este de aproximativ 70%.
În Uniunea Europeană, România și Bulgaria se confruntă cu o rată ridicată de analfabetism funcțional, situându-se în coada clasamentului. Aceste date evidențiază necesitatea unor reforme în sistemul de educație și alocarea de resurse pentru a combate această problemă.
Analfabeții funcționali sunt o realitate în societatea noastră și reprezintă o provocare pentru sistemele de educație și dezvoltare. Cu toate acestea, prin identificarea și înțelegerea problemei, putem dezvolta strategii și programe pentru a-i sprijini în dezvoltarea abilităților de înțelegere a informațiilor și a integrării sociale. Este important să promovăm o educație de calitate și să creăm oportunități egale pentru toți cetățenii, astfel încât să reducem discrepanțele și să construim o societate mai inclusivă și mai prosperă.